Lentekriebels
Het begint langzaamaan weer lekkerder weer te worden, de zon begint wat langer te schijnen, de temperaturen gaan weer wat omhoog en al snel begint het bij de Puch-rijder weer te kriebelen. Want het liefste willen we natuurlijk weer in ons t-shirtje door de zonneschijn cruisen met onze vrienden op de Puch!
Maar voor het zover is, is het slim om je brommer even na te lopen voor je weer de weg op gaat.
Olie verversen
elk jaar is het verstandig om je motorolie even te wisselen, dit voorkomt dat er vocht en corrosie in je motorblok terecht komt en houdt de lagers en koppeling in goede staat. Kleine moeite en groot resultaat.
Bandenspanning
Als je brommer lang stil staat lopen de banden langzaam leeg. Voor je gaat rijden is het van belang om de banden op de juiste spanning te zetten. Voor je Puch MV50 of VS50 is dit 2,25 bar voor het voorwiel en 2,5 bar voor het achterwiel.
Controleer ook even of je geen schade hebt aan je banden, of ze niet erg uitgedroogd zijn en droogte scheurtjes hebben en of het profiel nog voldoende hoog is. Heb je nieuwe banden nodig? kijk dan even hier: Deestone en Continental.
Verse benzine
De huidige benzine is niet meer dezelfde benzine als van toen je brommer gebouwd werd. Na een paar weken neemt moderne benzine al in kracht af en zeker E10 benzine trekt vocht aan. Als je brommer een paar maanden stil heeft gestaan in de winter dan is het slim om de benzine die er nog in zit af te tappen en er verse 2-tact in te gooien. Kijk ook gelijk even of je benzine tank nog mooi schoon is en er geen roest aanwezig is.
Een goed alternatief voor de nieuwerwetse benzine is Aspen 2-t benzine. Deze benzine veroudert niet en trekt geen vocht aan. Zeker als je niet al te veel kilometers rijdt is het aan te raden om op Aspen over te stappen. Je brommer geeft veel minder problemen met de motor en carburatie en de verbranding is schoner, kortom minder onderhoud en meer bedrijfszekerheid.
Verlichting controleren
Natuurlijk is het ook slim om even je verlichting na te lopen, kijken of alle lampjes nog werken. Veel voorkomende problemen zijn corrosie op de fitting/lamp, draadbreuk bij de overgang van het frame naar de koplamp, corrosie in de schakelaar en doorgebrande lampjes.
Startproblemen
Mocht je brommer niet goed starten en heb je er al verse benzine in gegooid, dan kan het goed zijn dat je geen goede vonk hebt. Het is mogelijk dat door de stilstand corrosie op de contactpunten is ontstaan. Dan moet je even het rooster en stofdeksel voor het vliegwiel weghalen en de contactpunten goed schoonmaken en ontvetten.
Weet je wat meer van het afstellen, controleer dan ook of de voorontsteking op het juiste tijdstip staat (1,8 mm voor ontsteking). Het nokje van de contactpuntjes wil nog wel eens weg-slijten door roest op het vliegwiel, daardoor gaan de punten minder ver open (moet 0,35 mm zijn) en wordt de voorontsteking later. Met als gevolg dat je brommer minder fut heeft of het uiteindelijk helemaal niet meer doet. Je doet er goed aan om jaarlijks ook nieuw vet op het nokje van de contactpunten te zetten en te controleren of er geen roest op de nok van het vliegwiel zit.
Het is ook goed om even naar je bougie te kijken, is hij niet versleten en heb je de juiste bougie erin zitten? De warmtegraad van de bougie is min of meer afhankelijk van de topsnelheid van je brommer, voor je Puch MV50, VS50, DS50, VZ50, MS50V, MS50, MS50L, MC50 en Tomos 4L geldt: 40-50 km/uur, 50-60 km/uur, 60-70 km/uur.
Alvast veel rijplezier voor het nieuwe seizoen gewenst!
Verhoeven Oldtimer Revisie Breda
PS. Mocht je er niet uitkomen met je brommer, dan kun je altijd contact opnemen met onze werkplaats. 076-5811700 of via info@vorb.nl